29 oktober 2008
Telefonterror och utmärkelse
Ladyn är med i Nix-Telefon. En alldeles utmärkt uppfinning för dem som hatar – och hon menar verkligen hatar – telefonförsäljning.
Telefonförsäljare ringer alltid:
* när man lagar middag
* när man äter middag
* när man hjälper barn på toaletten
* när man nattar barn.
De frågar inte: "Har du tid?", "Stör jag?". De babblar på, utan pardon. Och här finns ingen annan råd än att hålla dem kort. "Gäller det försäljning eller marknadsundersökningar? Nej tack, då är jag inte intesserad. Tack och hej!"
Man kommer kanske inte till telefonförsäljarnas himmel. Men hellre skärselden än helvetet.
I går ringde det en försäljare till Ladyn. Som fick ringa, för hon var ju kund hos dem. Ladyn lagade inte middag, åt inte middag, var inte på toaletten och nattade inte barn. Ergo, hon fick ta samtalet.
Ty, det var på arbetstid, till mobilen.
Försäljaren (på bred göteborgska): Hej, är det Lady Stalker?
Ladyn: Ja. Vad gäller det?
Försäljaren (flåshurtigt): Ja, du är ju kund på Det Trendiga Telefonvaruhuset och du har en egen firma, eller hur, stämmer det?
Ladyn: Ja ...
Försäljaren (uppfordrande): Jo, DÅ har vi ett erbjudande till dig, Lady Stalker. Två personer får ringa GRATIS till dig. Det kostar inget i öppningsavgift och inget i minutavgift, SÅ vilka två nummer väljer du?
Ladyn: Eh ... Och vad är haken?
Försäljaren (irriterad): Det finns ingen hake! Vi vill verkligen erbjuda detta, för du, Lady Stalker, är ju kund hos Det Trendiga ...
Ladyn: Jo, men binder man upp sig?
Försäljaren: Nej, men Lady Stalker, det är gratis fram till årsskiftet och ...
Ladyn: JAHA! Så vid årsskiftet blir det en betaltjänst. Och den måste man aktivt avbeställa?
Försäljaren (ännu mer irriterad): Ja, självklart! NÅGON liten motprestation kan man väl begära när vi lämnar detta GENERÖSA erbjudande ...
(Et cetera, et cetera ... i flera minuter ...)
Försäljaren: Nå, Lady Stalker, vilka två nummer väljer du?
Ladyn: Jag vill faktiskt fundera på det. Jag kan inte säga det nu.
Försäljaren (ljudligt suckande, uppgiven och sur): Jaha. Då får du gå in på hemsidan och svara.
Ladyn: Jaha? Det kan man göra?
Försäljaren (har plötsligt mycket bråttom): Ja! Tack och hejdå!
Kontentan: Försäljaren – nada provision. Ladyn – nada beställning.
Dock ringde hon genast Det Trendiga Telefonvaruhuset, där hon framförde sin tydliga mening om påträngande försäljare och dessas bruk av okända människors förnamn i tid och otid. Samt oförmåga att föra en civiliserad argumentation. Kvinnan med den ljuva 20+rösten i Kundtjänst nickade bifall och lovade att spärra Ladyns telefon från fler samtal från Det Trendiga Telefonvaruhuset.
I dag, under arbetstid, ringer en försäljare från Gissa-vilket-varuhus.
Försäljaren (på bred göteborgska): "Är det Lady Stalker?"
Ladyn (räknar till tio och drar ett djupt andetag): "Var det du som ringde i går?"
(Nej, tydligen inte. Icke desto mindre framför Ladyn nu samma åsikt som till Kundtjänst.)
Försäljaren: "Skojar du, eller?
Ladyn: "Nej! Tack och hejdå!"
Nästa gång ska Ladyn tillämpa de här råden. Basta!
Så en utmärkelse!
Ladyn vill framför sitt varmaste, djupaste tack för den utmärkelse som underbara Lallis har givit henne! Eftersom Ladyn är en extremt velig person, som gillar så många bloggar, har hon svårt att själv utse sju stycken. Men återigen: Varmaste, varmaste tacket!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
20 kommentarer:
Nästa gång någon ringer gör du bara som Seinfeld :)
http://www.kossan.se/roliga-filmer/seinfeld__bli_av_med_telefonfoersaeljare.htm
Isabelle: *Asg!* Den skulle jag ju ha illustrerat inlägget med!
För att vara en som HATAR telefonförsäljare så verkar du komma väl långt i dina konversationer *skrattar*.
Här är en som hugger direkt! Hör redan på tonen att det är en säljare på g... Så jag säger med mycket kraftfullt "Är inte intresserad!" o slänger på luren. *asg*
Den nya varianten av säljare är de som startar samtalet med att säga:
"Jag vill bara börja med att säga att inte vill sälja något.."
Daaahh, tror hon jag är född i går.
"Skicka prov-trosor"...
Nähäpp, det gick inte heller hem här. I helskotta heller o så luren på !!
Övriga familjen hör direkt när det är en säljare jag pratar med. Kort, koncist o mycket kraftfullt o så pang på med luren *asg*.
Säljarnas skräck det är nog jag ;)
Kram
Ett stort GRATTIS till utmärkelsen!
Och vad det gäller telefonförsäljare är det få saker som kan få mig att bli så less och trött, även om jag är med på NIX-listan. Har (nästan) hellre nageltrång än en telefonförsäljare på tråden...!
Dubbelörnen: Precis som du är jag vanligtvis! :-) Att jag talade så länge den här gången, beror på att han ringde till mitt företagsnummer ... Och då är det ju lite svårare att slänga på luren. Jo, jag känner igen det där: "Du har blivit slumpvis utvald att prova våra nya strumbyxor" och dylikt! Kram!
Det Mörka Hotet: Tack för grattis! Och vad skönt att du också är på min sida i dessa frågor. Ha det gott!
Ett glas brukar jag ställa fram PER PERSON, men sedan blir det självklart påfyllning vartefter *asg*.
Du känner väl mig ;).
Det är annars ett bra tips att maila recept el länkar till värdinnan *skrattar*.
Hoppas ni får en bra helg i det utlovade typiska allhelgonavädret.
Kram
Jag är också med i NIX men får ändå samtal från företag jag redan är kund i. Då säger jag alltid att jag vill avbryta det medlemsskapet och får svaret okej. Självklart förmedlas detta inte till huvudkontoret, men se det gör jag istället. Tillsammans med namnet på jäveln som ringde.
Jag är verkligen ond, va?
Dubbelörnen: Skönt att höra ... Blev lite orolig där angående den minimala vinkonsumtionen! ;-)
Tack för helghälsning. Ja, vädret ser ju verkligen mörkt ut – i dubbel bemärkelse.
Ha det så skönt själv! Kram!
Howdy Sailor: Aha, det är så man ska göra. Vi är nog lika onda båda två, för du ska höra hur jag låter när jag avspisar dem som missat Nix!
Var Nixad när jag hade hemtelefon, och de som slank igenom fick avspisning i drypande ironi.
Nu mer slipper jag det, tagit bort hemluren och mobilen är via företaget jag jobbar på.
Numera lever mitt öra i reklamfrizon, skönt så skönt.
Underbart med NIX, klart nån försäkringsbolag ringer ibland och vill placera mina pengar... Vilka pengar? frågar jag då.
http://www.nix.nu/
Du har en liten utmaning inne hos mig.
Gör den om du vill. Annars inte. Det ska liksom kännas bra.:)
Och du..ha en fin helg.
kram Lallis
Oj, vad jag känner igen mej! Just den där personliga stilen de kör med och frågar efter ens namn, sen kör de bara på!
Jag brukar snoppa av dem direkt och säja att jag inte är intresserad och sedan - pang - på med luren! Jodå, jag är också med i NIX- förstås!
Önskar dej en härlig helg!
Kram
Lisa
Åååå jag klaaaagade över telefonförsäljare när 16-åringens pojkvän H var här. Han rodnade och mumlade något om att han hade tagit ett sånt jobb för en tid sedan. Men jag blygades ej. Jag gick på honom med allsköns moralpredikningar och vet ni inte att vi inte VILL att ni ringer va va va va ?!!
Ha! JAg ansluter mig till antitelefonterroristerna... trots att jag har levt 20 år som konsult inom telefoni!!! JAg har ett alldeles eget tix när det gäller köer som jag hatar mer än nåt annat. Välkommen till... Just nu är det många som ringer, etc.. NÄr man äntligen kommer fram säger man: Hej! Detta är ett samtal från Kung Midas. Jag står just nu i .... fjorton ... telefonköer, stanna kvar så tar jag strax hand om just ditt svar!!!
Vad konstigt! Jag svarade på era kommentarer och nu är svaren borta?!
Okej, repris:
Kotte: Vad skönt att ta bort hemnumret. Vi använder bara telefonen för inkommande samtal, så det kanske man skulle göra ... Nix blir ju aldrig helt 100 procent.
Hanneles paradis: Smart! Den kommentaren ska jag memorera. ;-)
Lallis: Vad kul! Jag ska absolut anta din utmaning! Tack! Behöver dock lite mer tid ... hinner nte just nu. Hoppas du också har en skön helg! Kramar!
Lisas torp: Vad skönt att höra! En till med min stil, men det är svårt att köra den när de ringer till företaget som sagt ... Ha en skön helg du med! Kram!
Christina: *Asg!* Ja, och som egen företagare ringer man ju också lite säljsamtal ibland ... Men inte direkt hem till folk! Måste vara såååå otacksamt jobb.
Peter Midas: Välkommen hit! Och tack, det tipset ska jag komma ihåg! Haha, man får offra lite tid bara för hämnden, eller hur?
jobbigt kan det vara
Mrs W: Ja, eller hur? Måste kika in hos dig också ... :-)
UNDERBART! :D
Jag var heller inte så munter då de ringde och ville ge något "gratis". Men nu när jag har sagt upp den fasta telefonen och använder endast mobiltelefon. Det har bara hänt två gånger att de ringer på två år. Var av en av dem ville sälja tvättmedel till mig som företagare. Han berättade ganska länge om fördelar och lyssnade inte på att jag sa att jag inte tvättar mer än fyra maskiner per år... Till slut satt jag tyst och väntade på att han skulle prata klart. Och sedan frågade jag att jag borde kanske beställa en deciliter nu när vi ändå hade varandra på tråden. :)
(det blev ingen affär den gången heller)
PaljettenQ: Haha, underbart! Säljkonsten innebär ju även att kunna lyssna ... Där satte du dem på plats!
Cecilia N: Underbart! Du förgyllde min lördagskväll!
Skicka en kommentar