06 oktober 2008

Hurra för burkskinkan!




"Det är skönt att träffa vänner och sitta runt ett bord för att tala med varann och för att dricka lite gott och äta en bit mat tillsammans. Det kan vara vad som helst, bara det är gott och lättlagat och mättar så där lagom."

Verkligen? Dessa revolutionerande rader inleder den lilla kokboken "Titta in på en vickning". Det kan genast avslöjas, att den inte tillhör höstnyheterna 2008. Dra i stället bort tio år från fredagens discobesök, så hamnar ni rätt.

Fortsättning:

"Vi kan också ha haft gäster på middag. Stämningen är god och ingen vill gå till sitt. Då dukar den förutseende värdinnan upp till vickning på köksbänken med färgglada papperstallrikar, plastbestick och papp- eller plastbägare. Det är en rimlig utgift för att slippa disken på nattkröken."

Ja, för cirka fyrtio år sedan planerades alltså en modern liten kokbok. Troligen lät det ungefär så här på redaktionen:

– Boken måste ligga i tiden! Vi måste använda alla dessa fantastiska burkar som nu finns i handeln.

– Ja! Då tar vi burkskinka! Den finns ju i både svenska och utländska märken! Vi skriver så här:

"Hurra för burkskinkan! utbrister man med rätta då och då. Oväntade situationer uppstår ibland och man finner plötsligt att man nog borde bjuda sina gäster på det där extra målet man inte var klok att planera i förväg. Ingen panik om man har burkskinka hemma!"

– Men glöm inte inspirationen från Amerika! Vi komponerar en ... ja, nu vet jag: en jättepizza! Med "lite av varje" som man ju har i kyl och skafferi. Ni vet: sardeller, musslor, löjrom och färska räkor! Självklart ska den bakas av sconesmix ...

– Jag har en ännu bättre idé, som vi avslutar med: hamburgare! Ni vet, den där färsbiffen som ursprungligen kommer från Tyskland. Så här skriver vi:

"Nu kan man köpa den djupfryst och därmed borde man vara nöjd, Men kvalitén på våra vanligaste djupfrysta hamburgare inbjuder inte till förnöjsamhet. Vill man ha en saftig och välsmakande färsbiff, får man fortfarande göra sig besväret att tillverka den själv."

– Men hör ni, vi måste locka med finare rätter också.
I baksidestexten skriver vi så här:

"Men vi har också ett litet kapitel med exklusivare smårätter för sådana tillfällen, när ni grips av överdåd och inte bryr er så mycket om vad ni kostar på er."

Första helgen i oktober 2008 befann sig resultatet av redaktionens mödor i Ladyns presenthög. Ty hon blev denna helg ett år äldre.

17 kommentarer:

Isabelle sa...

Tack för morgonens underhållning!! Underbart! Skrattar och förfasas om vartannat :D

Stort grattis i efterskott!!!
KRAM!

Lotten Bergman sa...

Man borde EGENTLIGEN ha en hel blogg med bara "murriga kokböcker"-tema ...

Anonym sa...

Isabelle: Varsågod! Ja, hela boken är så njutbar att man inte kan lägga den ifrån sig. Den införskaffades till det facila priset av fem kronor, i loppisbutiken ...

Tack för grattishälsning! (Ingen jämn födelsdag dock.) Kram!

Lotten: Utmärkt idé! Vem hakar på?
Fotona i denna kokbok gör en för övrigt mer illamående än hungrig.

Dubbelörn sa...

Grattiskramar i efterskott!!

Anonym sa...

Grattis! Och vilken härlig bok, ett riktigt tidsdokument!

Det Mörka Hotet sa...

(Underbart förnöjsam läsning!)

Grattiskramar i massor till en våg!

Pseudonaja sa...

Skoj!
Jag har ett sånt där kartotek med recept från 70-talet i mina gömmor. Får jag bara ordning på scannern så ska jag dela med mig.

Anonym sa...

Dubbelörnen: Varmt tack! :-)

Soffy: Tackar och bockar! Ja, boken är en skatt!

Det Mörka Hotet: Käre våg, tänkte väl att boken skulle roa dig ... Och tack för grattishälsning!

Pseudonaja: Åh, jag vill se och läsa! *Hoppar jämfota av otålighet.*

Monica sa...

Hmmm grattis i efterskott är du också våg ,)jag med ;)
Kul med gamla kokböcker;)

Anonym sa...

Monica: Tack! :-) Japp, våg med alla de karakteristiska kännetecknen: estetisk, velig, diplomatisk ...

När fyller du år?

Monica sa...

hehe nestan i mitten ;)
men säg det inte till nån ;)
VELIG näähäää menar du det *ler*

Anonym sa...

Monica: Haha, vad kul med en till typisk våg! Kram!

Ella sa...

sTOOORT GRATTIS I EFTERSKOTT!!!

JAg sitter här och ler, tack för underhållningen.

Kramar

Anonym sa...

Ella: Jättetack! :-) Kul att du gillade läsningen!

Hannele på Hisingen sa...

städa-i-kylskåpet-pizza

Anonym sa...

Vad sur jag blir: jag kommenterade för en halvtimme sen och så kom den inte in. Nåväl!

Ville bara gratta dig, Våg-syster. Min fölsedag är om två veckor.

(det står ett fult ord i ordverifieringen: fittgener! Vad är det?)

Lady Stalker sa...

Hanneles paradis: Precis! Enligt det gamla tv-programmet "Här är ditt kylskåp".

Howdy Sailor: Varmt tack! Vågar båda två minsann ... Jag flyttade din kommentar hit; jag hade råkat dubbelpublicera inlägget och den hamnade fel först.