28 november 2008

Service av liten vän


Bild lånad från Q-Point Consulting.

Ladyn har i dag varit i Den Stora Staden. Hennes kära lilla arbetskamrat och trofasta vän behövde omvårdnad. Men det höll på att sluta illa ...

Den lilla vännen (alltså Ladyns dator, för den som inte har fattat det), fick åka i egen väska på tåget. I Den Stora Staden väntade besök hos doktorn. Oron var stor, då det var oklart om det handlade om en lätt stukning eller ett allvarligt ryggradsbrott.

Den sjuke får i dag gästblogga:

Hej alla bloggare!

Jag har varit sjuk ett par veckor. Eftersom jag tillhör den hopfällbara typen, blir jag det då och då. Hopfälld alltså, inte sjuk. Men plötsligt hände det! En spricka i fogen! Min matte Ladyn blev orolig, för utan mig kan hon inte jobba!

Hos doktorn fick jag komma till "servicedisken". Varför den hette så förstår varken jag eller Ladyn, för den unge mannen som stod där hade nog inte hört talas om ordet. Han föreslog två veckors sjukhusvistelse utan att ens undersöka mig! Och under min frånvaro skulle Ladyn inte heller få någon vikarie. Hur skulle hon då kunna jobba? Och ve och fasa ... blogga?

Modfällda släpade vi oss mot utgången, när Ladyn fick syn på en annan doktor. Det lär ju vara bra med en second opinion. Så vi chansade.

Den nye doktorn föreslog samma kur, men Ladyn var ihärdig. Kunde han inte bara undersöka mig yttepyttelitegrann? Jo, till slut tog han fram stetoskopet. Och konstaterade att jag bara hade en skruv lös ...

Nu skrattar ni, det hör jag genom hela cyberrymden. Men jag vill å det bestämdaste dementera att det handlar om en skruv i bildlig bemärkelse. Jag hade faktiskt en riktig skruv lös. Som numera är fastskruvad. Och, halleluja, jag är frisk!

På vägen ut mötte vi den förste doktorn. Och minen i hans ansikte när Ladyn avgav rapport är obetalbar.

Eftersom vi inte hade möjlighet att filma den obetalbara minen, får ni i stället njuta av en annan film. En film om en man som inte direkt heller har fattat detta med service ...

Själv är jag trött och måste vila lite över helgen. Ladyn och jag önskar alla trevlig helg! Och ta hand om mina kollegor där ute! Hamra inte för hårt på dem – man vet aldrig vilka doktorer som har jour härnäst ...

12 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Jaså.

Så du var i Stockholm.

Mmm.

Anonym sa...

Mona: På blixtvisit. In och vända ungefär. Dagen var dessutom fylld av möten, möten, möten ... (Ej av väninneart.)

Hade damen någon liten dejt i åtanke?

Howdy Sailor sa...

Kära gästbloggare! Du ska få en syster på Tjörn. Hon ska adopteras redan i helgen eftersom hennes blivande mamma måste panikinvestera. Sen kan ni bli kompisar.

Kram och god helg!

Anna Stilla sa...

Vilken tur att det finns ibland "den andra doktorn". Tänk om den där stackars datorn skulle läggas in, opereras, bli smittad och sjuk "på riktigt"? Brr, vilken rysare jag har framför mig!

Kram
Anna

Det Mörka Hotet sa...

Skönt att du mår lite bättre nu, aldrig roligt att behöva uppsöka PC-doktorn!

...och vad det gäller Fawlty Towers så måste det vara något av det roligaste som sänts i TV: tack..."Your Lordship"!

Monica sa...

va ? var du i denna stora staden ????
ska du träffa mona så ska banne mig jag också vara med, sådetså

Isabelle sa...

Kära dator.
Vilken tur att det inte var sjukdom av allvarligare art. En skruv lös har vi alla då och då.
Vi läsare av Ladyns blogg är mycket mån om att du ska fungera utan problem närhelst Ladyn vill.

Önskar er båda en fin första advent.
Kära hälsningar från en stationär kollega.

Ps, Hälsa din matte att min matte blev mycket glad för mail och att svar kommer. Hon har också en skruv eller två lös just nu men väntas återhämta sig inom kort.

Pseudonaja sa...

Skönt att det löste sig. Utan dator vill man ju inte vara i många minuter...

Anonym sa...

Howdy Sailor: Åh, ska jag få en syster?! Jag blir alldeles yster!
:-) Jag vill gärna bli kompis med henne kan du hälsa!

Anna Stilla: Precis! Inlämnad för vård i två veckor för en liten skruv som fixades på två sekunder ... Hädanefter har vi lärt oss: Skaffa ALLTID en second opinion!

Det Mörka Hotet: Haha, nu är min matte trött. Hon höll på att skriva "Det Möra Hotet" ... Både jag och matte håller med: Fawlty Towers är alldeles i särklass.

Monica: Tack! Och hm ... det lutar åt en bloggträff tror jag?! Var det inte Mona som hade en massa rödvin som måste drickas upp?

Isabelle: Kära kollega, nu låter matte mig skriva. Är du stationär? Då får du antagligen inte samma förslitningsskador som vi bärbara får. Men å andra sidan är vi små och naggande goda! ;-) Kul att din matte blev glad för mejlet och hoppas hon får sina skruvar åtdragna snart. Kära hälsningar!

Pseudonaja: Nej, precis! Matte blev minst sagt rädd. Och trodde först att hon rest till Den Stora Staden i onödan. Ve o fasa ...

Anonym sa...

Stackars lilla dator! Tur att ni hittade en sån bra doktor!

Anonym sa...

Vilket härligt inlägg! Mysig den där vännen Datorn...;.)

Tack för din komplimang -ja, hade man bara kunnat råka springa på ett bokförlag så hade jag gärna publicerat den... för alla änglasyskons skull o andra änglaanhöriga.

Tack!

Anonym sa...

Minigrisen: Ja, tur att datorn hade med sig en talför matte. Annars vet man inte hur det hade gått ...

Mamma Melissa: Oj, vilken snabb respons! Vi är visst online samtidigt. Roligt att du gillade inlägget.

Angående din berättelse: Om du vill/orkar tycker jag absolut du ska kolla med förlag. Tror många, många skulle behöva och vilja ta del av er historia. Annars finns ju Vulkan, där man publicerar själv!