04 november 2008

Bästa låten någonsin?



Ladyn fick en fråga häromdagen: "Vilken är bästa låten någonsin?"
Det blev inget direkt svar. Eftersom hon är en musikälskare av osannolika mått, finns det för mycket att välja bland ...

Bästa låten någonsin?! Det är onekligen ett högt betyg. Den frågande väninnan tyckte den här .

Själv presenterar Ladyn några favoriter indelade i kategorier. Minnena får ni på köpet!

Tyngsta soundet




Minne: 80-tal. På ett fullsatt Stockholms Stadion dånar de första takterna av denna låt, när samtliga på läktarna reser sig unisont för att förenas med ljudvågen ...

Mysigaste tryckaren

Minne: Ett dansgolv i Folkets park, i Den Pyttelilla (östgötska) Staden. Ladyn en fjortis som dansar en av sina första "riktiga" tryckare, med allt vad det innebär ... i Lützendimmor av discorök och cigarretter.




Läckraste gitarrerna



Minne: Tidigt 80-tal i pojkrum med gymnasiekärleken och mysiga kompisträffar. I bautastereon spelar kassettband, där vi hela tiden trycker rewind: Dire Straits, Fleetwood Mac och ELO.



Mäktigaste känslan



Minne:
MTV-inspelning på dåvarande trendig vit video. (Dock inte shabby chic.) Mellansnack av Ray Cokes och Steve Blame ... Det var tider!


Bästa 80-talssyntarna



Minne: Åter MTV och tävling med sambon om vem som kunde spela in flest låtar. Spela in gemensamma band? No way. Och tur är väl det när paret i dag gått skilda vägar. Hur gör man med vårdnadstvister kring videoband? Begrunda också låtens tankeväckande budskap.

Röjigaste danslåten ...

... återstår att kora! Det finns för många!

Redan när Ladyn publicerar detta, kommer hon givetvis att ångra sig. Varför kom inte den låten med ... och den? Tur att vi har Youtube och Chilirec. (På den sistnämnda sajten kan du ladda ner favoriterna till ipoden – gratis. Och för denna reklam borde Ladyn få en Vegasresa – gratis.)



Avslutningsvis den självklara frågan: Vilka låtar listar ni, kära läsare, som era favoriter?

16 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Jag märker att vi är ungefär lika gamla. Står dock kvar vid min absoluta favorit:

http://howdysailor.blogspot.com/2008/08/en-annan-fantastisk-67a.html

Annars är det svårt med favoritlåtar, för är de låtar som man trivs med idag (typ Backyard Babies på morgonen i bilen) eller låtar som ger en mysiga minnen (typ Noice Tonårsdrömmar).

Jackie i min länk kombinerar båda dessa.

Lallis - liv och leverne sa...

Vilken otroligt kul grej:) Och så kul att se dina favvisar!
Kram Lallis

Pseudonaja sa...

Roligt att få en inblick i din relation till musik. Själv kan jag inte lista någon favvo. Det växlar från dag till dag.

Lady Stalker sa...

Howdy Sailor: Jo, vi är ju båda i vår mest blomstrande ålder, eller hur? ;-)

Ska lyssna på din favorit ...

Jag tog inte med något klassiskt stycke, men visst finns det sanslösa pärlor där också. Jag måste ta det i kategorier, det finns för mycket annars. Och du har rätt, vissa låtar kanske man mest älskar för minnena ...

Lallis: Ja, när det gäller musik kan inget stoppa mig. Jag blir hög av musik jag älskar! Hoppas det var någon av favvisarna som du också gillade. Kram!

Pseudonaja: Jo, visst växlar det. Jag började som sagt ångra mig nästan direkt när jag tryckte "publicera". ;-) Det finns för många favvisar.

Lallis - liv och leverne sa...

Det börjar jag också tro; att vi borde göra .Dessutom skulle vi nog haft rejält med kul:)
(lät som sonen, men vad sjutton. *s*)
KRAMIS

Anonym sa...

Lallis: Absolut! Var inte våra barn i samma ålder också? Åtminstone de äldsta? Kramar!

Anonym sa...

Ojoj, vilka minnen du väckte till liv även hos den här 67:an! Jag är allätare och ändrar min "bästa låt genom tiderna" många gånger under året. Just nu är det Volbeat som gäller här. Kram

Anonym sa...

Du har nu lyckats åstadkomma en lysande musikalisk nostalgiresa som berör.

Vinyl 107 med flera oldies/gold -stationer kan slänga er i väggen.

Bara detta en anledning att lägga in din läsvärda blogg bland "Favoriter"

Lyssnaren

Anonym sa...

Minigrisen: Kul att jag väckte minnen till liv! Jag håller med dig om att bästa låt ständigt växlar. Volbeat känner jag inte till, men lyssnade just lite på Youtube. Tungt sound ... :-)

Lyssnaren: Välkommen hit! *Rodnar över berömmet och ler glatt*
Mina favoriter överensstämde sålunda någorlunda med dina ...

Dubbelörn sa...

Har kikat in här men har så mycket omkring mig så jag hinner inte sitta vid datorn....

Kära mannen är förkyld... *vojnevojnevojne*

*asg*

Anonym sa...

Dubbelörnen: Oj, stackars mannen! Han kanske behöver piggas upp med lite väggord? *Asg* Kram!

Dalatorpet sa...

Oj där faller jag... jag lyssnar på allt men minns aldrig låtnamn eller artist är nog inte tillräckligt uppmärksam

Anonym sa...

Å jösses vilka minnen det blev även på den här sidan skärmen :)

Anonym sa...

Mrs W: Jag kan ofta också höra en låt på radion, men har ingen aning om vem som sjunger. Inte lätt sen när man ska ta reda på det. Ibland googlar jag på vissa ord i sångtexten ...

Christina: Vad kul! Ja, låtar är minnen. Väldigt starkt för mig.

Det Mörka Hotet sa...

Du kommer alltid med så himla bra, fiffiga och intressanta blogginlägg!

Tyvärr har jag inte hunnit lyssna på låtarna men skall göra det när jag får tid över.

Anonym sa...

Det Mörka Hotet: Varmt tack! Du anar inte vad glad jag blir ... Tycker själv jag har idétorka ibland, men förr eller senare dyker det upp något! Det är ju så kuuuul!